FOGYASZTÓVÉDELMI JOG 

Üzleti weboldalak - webáruházak - mobil applikációk - digitális szolgáltatások - szoftverek - okos eszközök - üzleti közösségi média oldalak 

A jog azt feltélezi, hogy egy laikus vásárló kiszolgáltatott helyzetben van az üzletileg felkészült vállalkozó eladóval szemben. Azért, hogy a vevő-eladó egyensúly rendben legyen, a fogyasztói vásárlói döntések fokozott jogi védelmet kapnak. 

A fogyasztót a jog így határozza meg: a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy

A fogyasztóvédelmi jog számos jogi kötelezettséget ír elő a vállalkozások számára. Kötelező fogyasztói tájékoztatásokat kell adni és a fogyasztóknak többlet jogokat kell biztosítani, de a felmerülő jogi problémákat is más jogi fórumokon és más jogi szabályok szerint kell elbírálni ha a vevő fogyasztóként vásárolt. 

Az internetes vásárlásnál az eladó és a vevő nincsenek együttesen jelen a szerződéskötésnél, ezért a vevő tájékoztatása kiemelten fontos.


Az E-kereskedelmi vállalkozások számára a legfontosabb fogyasztóvédelmi jogi dokumentum az ÁSZF - Általános Szerződési feltételek 

A vevő tájékoztatását az ÁSZF tartalmazza, mely az E-kereskedelmi weboldal/webshop legfontosabb dokumentuma, és számos jogszabály vonatkozik rá.

ÁSZF-et nemcsak a webáruházaknak kell közzétenniük, hanem minden olyan oldalnak, melyen keresztül közvetlenül – "kattintással"– terméket, szolgáltatást, online tartalmat lehet megrendelni és megvásárolni. Az ÁSZF-et nem elegendő megírni és az oldalra "feltenni", annak tartalmához hozzá kell igazítani az értékesítés folyamatot/vagy éppen fordítva -  és minden szavát következetesen be is kell tartani.

Az ÁSZF-el kapcsolatban legtöbbet feltett kérdéseket foglaltuk össze: 

1. Mikor van szükség ÁSZF-re? 

Amennyiben a weboldalon van lehetőség vásárlásra vagy szolgáltatás megrendelésére, még akkor is, ha a szolgáltatás ellenszolgáltatás nélkül történik. 

ÁSZF-et minden E-kereskedelmi oldalnak közzé kell tennie - azoknak a weboldalaknak melyeken keresztül közvetlenül – "kattintással"– terméket, szolgáltatást, online tartalmat lehet megrendelni és megvásárolni.

2. Mi is az ÁSZF? 

ÁSZF – Általános Szerződési Feltételek

Az ÁSZF feltüntetése minden weboldalra kötelező, amennyiben a weboldalon szolgáltatást lehet megrendelni, vagy terméket lehet megvenni. A kereskedő az Általános Szerződési Feltételeket egyoldalúan, a vevő közreműködése nélkül előre meghatározza, megfogalmazza - több szerződés megkötése céljából.

Az internetes vásárláskor nincsen lehetőség minden vevővel egyedileg megtárgyalni a vásárlás feltételeit, ezért azt ismertetni kell a vevővel, a vevőnek az szerződési feltételeket a vásárlás előtt el kell fogadnia, mert csak ebben az esetben lesznek ezek a feltételek az ügyletre érvényesek.

A weboldalnak törvény által előírt jogi kötelezettsége elkészíteni az ÁSZF-t és a honlapon letölthető és kinyomtatható formában közzé is kell tennie!! Vita esetén a kereskedőnek kell bizonyítania, hogy az ÁSZF tartalmát a vevő megismerte és elfogadta. 

3. Mikor nincs szükség ÁSZF-re? 

Ha a weboldalon nem lehet vásárolni, nem lehet szolgáltatást megrendelni, azaz nem lehet online szerződést kötni.  

4. Milyen szabályok érvényesülnek, ha nincsen ÁSZF? 

Amennyiben az e-kereskedelmi weboldal/webáruház nem tesz közzé ÁSZF-et úgy a weboldalon keresztül kötött szerződésekre a jogszabályok rendelkezései vonatkoznak. A probléma annyi, hogy az online vásárlás számos kérdésére és feltételére nincsen jogi szabályozás, vagy a szabályozás nem egyértelmű. (fizetési feltételek, kézbesítés, ügyfél késedelme)

Komoly nehézség, hogy ÁSZF hiányában a feleknek kell bizonyítaniuk, hogy mit tartanak vagy tartottak a szerződés tartalmának, és általánosságban elmondható, hogy az online vásárlás esetén túlnyomóan a vevő – azaz a Fogyasztó – érdekeit védi a törvény.

5. Mit jelent az ÁSZF tárolhatósága és előhívhatósága? 

A törvény által megkívánt feltétel akkor teljesül:

1,) ha a fogyasztó az ÁSZF-et egy külön fájlformátumban (pdf. vagy doc.) letöltheti

2.) ha biztosított a kinyomtatás lehetősége – ha a honlap tartalma kinyomtatható

3.) ha a mentés lehetősége biztosított – ha a honlap tartalma lementhető

6. Miről kell tájékoztatni a fogyasztót az ÁSZF-ben? 

 - A cég fontosabb adatairól és elérhetőségéről

 - Azokról a technikai lépésekről, amelyeket a a szerződés elektronikus úton való megkötéséhez meg kell tennie

 - Arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, a szerződés iktatásra kerül-e és az iktatott szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e

 - A szerződés lehetséges nyelveiről

 - A vállalkozás magatartási kódexnek aláveti-e magát

 - A weboldal technikai használatáról

 - A vásárlás menetéről (regisztráció, kosárba helyezés, kosár tartalmának ellenőrzése, megrendelés elküldése, visszaigazolás…)

 - A vásárlás feltételeiről – ár, egységár, szolgáltatás díja, adó, költség, megrendelés visszaigazolása, fizetési feltételek, kiszállítás.. szállítás költsége.. stb.

 - Az adatbeviteli hibáknak a szerződéses nyilatkozat elküldését megelőzően történő azonosításához és kijavításához biztosított eszközökről ("félrekattintás")

 - Szállítási és fizetési feltételekről, adattal fizetés esetén annak feltéteiről 

 - Elállási jogról, felmondási jogról

 - Jótállásról, kellékszavatosságról és termékszavatosságról

 - Jogérvényesítési lehetőségekről

7. Hogyan kell elhelyezni az ÁSZF-et a weboldalon?

Az ÁSZF –et úgy kell megjeleníteni, hogy hogy egy átlagos ügyfél számára is egyértelmű legyen, hogy az vonatkozik a megkötendő ügyletre. Fontos, hogy az ÁSZF jól áttekinthető legyen, és azt a vevő ne tudja figyelmen kívül hagyni.

Vita esetén a vállalkozásnak kell bizonyítania, hogy a fogyasztó/vevő az ÁSZF-et megismerte.

8. Lehet-e lemásolni ÁSZF-et egy másik weboldalról?

Más weboldalról az ÁSZF átmásolása nem ajánlott, egyrészt mert az ÁSZF szerzői jogi védelem alatt állhat, amennyiben egyedileg megfogalmazott, és a honlap erre vonatkozó figyelmeztetést tartalmaz, másrészt annak rendelkezései nem valószínű, hogy 100%-ban megfelelnek az adott weboldal üzleti feltételeinek. 

9. Érdemes-e lemásolni egy idegen nyelvű ÁSZF-et? 

Semmiképpen sem ajánlatos az idegen nyelven íródott ÁSZF más, külföldi honlapról történő átvétele, mert nagy valószínűség szerint annak nemcsak nyelve, hanem rendelkezései is az idegen nyelvterületen hatályos jogszabályok szerintiek és ezen túlmenően sem valószínű, hogy megfelelnek az adott vállalkozás szerződési feltételeinek. 

10. Lehet-e minta ÁSZF-et használni? 

Kattints ide, és kezdheted is az írást. Veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut odit aut fugit sed quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt.

Fogyasztói többlet jogok és kötelező tájékoztatások 

Az E-kereskedelmi weboldal/webáruház köteles a fogyasztókat tájékoztatni az őket törvény szerint megillető többlet jogokról, és ezeket a tájékoztatásokat a kereskedő által végzett értékesítésre vonatkozóan is meg kell adni. 

Árfeltüntetés, egységár

Külön jogszabályban foglaltak szerint szükséges tájékoztatás szükséges az eladási árról, egységárról, az ár számítási módjáról, ÁFA tartalomról és más kötelező terhekről.   

Kötelező tájékoztatás a kellékszavatossági, termékszavatossági és jótállási jogokról 

A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dologra vonatkozóan kötelező megadni kellékszavatossági és termékszavatossági tájékoztatást, a hibás teljesítés esetére az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról is tájékoztatni kell a fogyasztót.

Elállási jogról tájékoztatás 

A fogyasztókat tájékoztatni kell az online vásárlásra speciálisan érvényes elállási feltételekről és arról, hogyan élhetnek fele 

Külföldi vevők tájékoztatása 

Amennyiben a webáruház/e-kereskedelmi weboldal külföldre is értékesít, nem elegendő csak a magyar jogszabályoknak megfelelni, ebben az esetben EU-s szabályokat is alkalmazni kell

Tájékoztatás az EU vitarendezési platformról 

ODR link - kötelező a tájékoztatás a platform létezéséről, valamint arról, hogy az jogviták rendezésére használható  

A kötelező jogi feltételek betartását a Fogyasztóvédelmi Hatóság ellenőrzi, általában próbavásárlással. A hatóság a weboldal, az ÁSZF vagy az eladási folyamat hibája, hiányossága esetén figyelmeztet, súlyosabb esetben bírságol. 

 A jogi kérdéseket legjobb, ha szakértőre bízza

Az európai és a magyar fogyasztóvédelmi törvények és rendeletek folyamatosan változnak, ezeket a változásokat nehéz követni. 

A webáruházaknak, weboldalaknak számos törvényi kötelezettséget kell betartaniuk, és az már biztos, hogy egy online üzlet biztonságos működtetése szinte lehetetlen időszakos szakértői felülvizsgálat nélkül. 

Irodánk nagy tapasztalattal, kidolgozott módszerekkel napi szinten végzi a weboldalak, webáruházak, mobil applikációk, szoftverek komplex jogi felülvizsgálatát.   

Így történik irodánkban az ÁSZF - Általános Szerződési Feltételek elkészítése  

Irodánktól kérheti üzleti weboldala, webáruháza, applikációja, digitális szolgáltatása  Általános Szerződési Feltételeinek elkészítését. Mi így dolgozunk:  

Weboldal, webáruház, applikáció, digitális szolgáltatás ÁSZF-ét személyre, azaz vállalkozására szabott módon készítjük, egyedi szövegezéssel 

1. lépés - KÉRDÉSSOR 

Első lépésként az Ön által forgalmazott termék vagy szolgáltatás pontos megjelölését kérjük, majd az megjelölt típus szerinti kérdéssort megküldjük és kérjük annak kitöltését. A termék/szolgáltatás értékesítési modelljének pontos meghatározását kérjük. 

2. lépés - KONZULTÁCIÓ 

A kérdéssor kitöltése után még tisztázzuk a nyitott kérdéseket - azokat, melyek nem voltak teljesen egyértelműek a  kérdéssor kitöltése után.  

3. lépés - ÁSZF elkészítése  

Az ÁSZF-et a megadott adatok szerint készítjük el, és azt online megküldjük. Minden esetben egy záró konzultáció keretében beszéljük meg az ÁSZF közzétételének és felhasználásának feltételeit, és gyakorlati fogyasztóvédelmi tanácsokat is adunk. 

Sosem maradnak nyitott kérdések. Csak akkor zárjuk a folyamatot, ha az ügyfelünk minden kérdésére választ kapott és teljes mértékben érti a teendőket. 

Fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzés

A legtöbb esetben a fogyasztóvédelmi ellenőrzés szúrópróbaszerűen, próbavásárlással indul a weboldalon történő vásárlással. Általános gyakorlat, hogy az online vásárlást követően a "Vevő" – a hatóság képviselője – eláll a vételtől és kéri vissza a pénzét. Mindeközben a megrendelés menetét, annak technikai lebonyolítását, az E-kereskedelmi oldal/webáruház által megadott tájékoztatások tartalmát, a visszaigazolásokat, az elállás elfogadását és az azután történt ügyintézés szabályosságát vizsgálja a hatóság.

A hatóság elsősorban azt ellenőrzi, hogy a kereskeskedő eleget tesz-e a törvény által előírt részletes tájékoztatási kötelezettségének, rendben van-e az ÁSZF, a weboldal és az értékesítés az abban foglaltak szerint működik-e, valamint a kereskedő betartja-e a fogyasztóvédelmi törvényben előírt kellékszavatossági, termékszavatossági, jótállási, panaszkezelési kötelezettségeit, rendben vannak-e az emailes visszaigazolások és a megrendelés technikai feltételei. 

A fogyasztóvédelmi hatóság a vizsgálatról jegyzőkönyvet készít és határozatot hoz. Súlyos szabálytalanság esetén a hatóság azonnal bírságot szab ki, kevésbé súlyos esetben kötelezi a webáruházat hogy javítsa ki a feltárt hibákat - miközben a jogi szankciók ebben az esetben is ott lebegnek a kereskedő feje felett - és ha nem sikerül kijavítani a hibákat a megfelelő módon, akkor jön a bírság.  

Amennyiben fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzést kapott, szívesen segítünk már az első nyilatkozattételtől kezdődően végigvinni az ellenőrzési eljárást. Ügyvédi tanácsokkal és jogi képviselettel magabiztosan tud a hatóság előtt nyilatkozni és eleget tenni a kötelezettségeknek. 

Ügyvédi szolgáltatások 

JOGI FELÜLVIZSGÁLAT 

Ha nem biztos abban, hogy weboldala, vállalkozása mindenben megfelel a jogi feltételeknek, kérjen irodánktól egy átfogó jogi felülvizsgálatot. 

EGYEDI JOGI SZABÁLYZATOK 

Egyedi, vállalkozására és internetes üzletére szabott jogi dokumentumait, kötelező jogi tájékozatásait teljes körrel elkészítjük. 

SZAKÉRTŐI ÜGYVÉDI KÉPVISELET 

Ha hatósági figyelmeztetést vagy fogyasztóvédelmi ellenőrzést kapott vértezze fel magát szakértői ügyvédi képviselettel lehetőleg már az első nyilatkozattétel előtt.

Hatósági ellenőrzés esetén az ÁSZF hiánya, hibája, vagy a kötelező fogyasztóvédelmi szabályok helytelen alkalmazása komoly bírságot jelenthet

Nem jó hír, hogy azok a webáruházak is 2 évre felkerülnek az Igazságügyi Minisztérium által vezetett "Jogsértést elkövető webáruházak adatbázisába" melyek a hibát a hatóság felhívására kijavították.